Din Alternative Portal

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Who's Online

A-vitamin PDF Udskriv E-mail
Skrevet af Agathe Dorado   
torsdag 25. august 2011

avitamin1.jpgA-vitamin er en fedtopløselig antioxidant. Det beskytter hud, slimhinder, øjne, immunforsvar og cellemembraner. Skarpt lys og kraftige lyskilder forbruger A-vitamin.  

 

Leveren kan indeholde store mængder A-vitamin. Frigørelse igen kræver zink.
 
Betakaroten er et forstadium til A-vitamin, men er svagere (1:6).
Tilskud af A-vitamin tages bedst om morgenen. Maden skal være fedtholdig, og der kan samtidigt indtages E-vitamin, som beskytter A-vitaminet.

I forbindelse med stofskifteprocesserne, kan der dannes frie ilt-radikaler, hvilket vil sige at iltmolekylet har modtaget en elektron - en negativ ladning.  Det negativt ladede iltmolekyle kan indgå i iltningsprocesser. Dette er specielt usundt for fedtmolekylerne, der undergår harskning.
 
Antioxidanter er stoffer, der modvirker frie ilt-radikalers negative virkninger ved at "fjerne" iltmolekylets negative ladning.
 
Tegn på mangler:
Slimhindesygdomme, halsbetændelse, konstant hoste, bihule- og ørebetændelse, tør rynket hud, hudorme, talgknopper, dårligt nattesyn, eller overfølsomhed overfor lys.
For store doser A-vitamin kan give forgiftningssymtomer.
Gravide må ikke tage for store doser A-vitamin af hensyn til fosteret.
Overdosering kan give kvalme, muskelsvaghed, hududslet, tør hud, træthed, manglende appetit, ømhed i knogler eller smertende led.

Hvor findes A- vitamin naturligt:
Ægte A-vitamin (retinol) findes i lever, fede mælkeprodukter samt æggeblomme.
Betakaroten (forstadium til A-vitamin) findes i bananer, appelsiner og grøntsager som er i farverne gul, grøn, rød fx. gulerødder, peberfrugt m.fl.

Sidst opdateret ( torsdag 25. august 2011 )
 
< Forrige   Næste >