Forstå dit ophav og bliv fri/Oluf Martensen-Larsen PDF Udskriv E-mail
Skrevet af Rena Bøgh
søndag 13. juli 2008

forstaaophavet.jpgFulde titel: Forstå dit ophav og bliv fri
af Kirsten Sørrig og Oluf Martensen-Lassen
Borgens Bogklub, 224 sider, kr. 159,-

Bogen tager fat i et interessant emne, nemlig forholdet til vores søskende og den plads vi har i søskendeflokken. Forfatterne vil med bogen forsøge at bevise, at der er en sammenhæng mellem placeringen i søskendeflokken, den personlighed vi udvikler og de valg, vi foretager i livet: hvilken uddannelse og hvilket job vi får, hvem vi forelsker os i og gifter os med, hvordan vores liv former sig, om vi bliver alkoholikere, homoseksuelle eller spioner.
Bogen er delt op i afsnit, hvor første afsnit handler om ”første generation”, dvs. karakteristik af hvordan en familie med et enkelt barn er, hvordan forholdet i familien  er, hvis der er to, tre eller flere børn,  samt beskrivelse af familien med adoptivbørn. Også idealfamilien beskrives.
Andet afsnit handler om tidligere generationer: Hvordan forældre overfører egenskaber fra en generation til en anden.
I tredje afsnit bruges teorierne i praksis. Forfatterne har valgt Karen Blixen som eksempel, og det belyses, hvorfor hun levede sit liv, som hun gjorde.
Fjerde afsnit handler om de erhverv vi vælger udfra vores søskendeplacering. Desuden beskrives hvordan slægtsbaggrunden kan have betydning for om man bliver disponeret for alkoholisme, om man bliver homoseksuel eller spion.
I femte og sidste afsnit beskrives Oluf Martensen-Lassen egen familiebaggrund. Der er desuden også skemaer, så man selv kan kortlægge sin familiebaggrund, hvis man har lyst.

Første afsnit er for såvidt det mest interessante: her beskrives søskendekombinationerne (f.eks. enebarn, storebror/lillesøster, storebror/lillebror, storesøster/lillesøster osv.). Hvis vi tager eksemplet storebror/lillesøster, som ifølge forfatterne er tæt på det ideele: Storebror er kronprisen, han skal ikke forsvare sin position eller kæmpe for magten. Der er ingen broderjalousi og han får et godt forhold til sin lillesøster, som han føler han skal passe på og beskytte. På grund af hende bliver han hensynsfuld og lærer at vise følelser. Lillesøster vil få let ved at omgås mænd og få mandlige venner. Hun ser op til sin storebror og udnytter hans omsorg og beskyttelse og hun vil få en tryg barndom, da hun kan stole på ham.
En vigtig faktor er dog, at der helst skal være tre til fire år imellem børnene for at give dem plads. Er der f.eks. mindre end 18 måneder mellem børnene bruges betegnelsen pseudo-tvillinger. Børn, der bliver født hurtigt efter hinanden,  vil ofte føle sig trykkede, fordi moderen ikke har tid til at tage sig nok af dem begge. Hvis vi igen tager søskendekombinationen storebror/lillesøster vil storebror hurtigt blive overhalet af lillesøster, da  piger udvikler sig hurtigere end drenge. Han vil tidligt i livet komme til at føle sig presset og udkonkurreret  af lillesøster, der ofte kan lige så meget som ham selv. Storebrors selvtillid skrumper og lillesøsters vokser.
Idealfamilien skal også lige beskrives, den består nemlig af far, mor og ikke mindre end fire eller flere børn (så bare se at komme i gang!). I idealfamilien har alle børnene samme mor og far, der skal være tre eller fire år mellem hvert barn, så ingen føler sig klemt af hinanden. Kønsfordelingen skal også være i orden: først en dreng, så en pige, så endnu en dreng og så en pige. Idealfamilien er en åben familie, for andre mennesker og for meninger. Alle bedsteforældrene er stadig i live, og de har et godt og tæt forhold til deres børnebørn. (det lyder jo fantastisk, men findes sådanne familier virkelig i dagens Danmark?!).

Kapitlet om Karen Blixen er også interessant at læse. Her bruges bogens teorier på en person, som alle har mere eller mindre kendskab til. Lige fra barndommen til hun vender tilbage til Danmark i 1931 beskrives Karens Blixens liv i lyset af , at hun var et klemt midterbarn mellem to søstre, hvoraf den yngre søster var født sytten måneder efter Tanne, dvs. en pseudo-tvillingesøster.

Bogen er interessant læsning, da den giver stof til eftertanke. Den giver mulighed for, at man under læsningen kan sætte ikke både sin egen placering i søskendeflokken under lup, men også sine forældres, sine bedsteforældres og sine venners. Det kan give en større forståelse for, hvorfor ens nærmeste og man selv er blevet, som de/man er.
Karen Blixens og Oluf Martensen-Lassens familieskemaer er dog ikke værd at bruge tid på, da jeg finder skemaerne uoverskuelige. Der bruges en mængde symboler, som man skal finde på side 178 og det bliver i længden trættende at skulle bladre frem og tilbage. Har man lyst til at lave sit eget familieskema er det også muligt, da der bagerst i bogen er et blankt skema, hvilket er en fin idé, for dem som skulle ønske det.

Alt i alt en god bog, som fortjener et stort publikum.

Sidst opdateret ( søndag 13. juli 2008 )