Stressfaktorer
Skrevet af crachlin   
søndag 25. maj 2008
vrede1.jpgHvad kan udløse stress?

Flytning til ny bolig, for mange forpligtelser, utilstrækkelighed, skilsmisse, sygdom, jobskifte, for mange arbejdsopgaver for mange pligter, ...

fyring pensionering, graviditet, fødsel, dødsfald i nær familie eller vennekreds, forfremmelse – mange af nye ting i vores liv, gode som dårlige, skaber stress, da det medfører en forandring.


Stress handler om uoverensstemmelse mellem f.eks.:
Dine ressourcer og opgaver
Dine opgaver, evner og færdigheder
Virkelighed og indre oplevelser
Forskellige roller og identitet
Belastning og hvile
Værdier

Symptomer på Stress:
Fysiske: Hovedpine, mavesmerter, hjertebanken, rysten på hænder, svimmelhed, nedsat immunforsvar med hyppigere infektioner til følge og en opblussen af kroniske sygdomme er nogle af de fysiske symptomer ved længerevarende stress.

Psykiske: Depression, hukommelsesbesvær, grådlabilitet, koncentrationsbesvær, angst, udmattelse og lavere irritationstærskel.

Adfærdsmæssige: Øget brug af stimulanser (kaffe, cigaretter og spiritus), aggressivitet, distraktion, ubeslutsomhed, øget sygefravær, faldende præstationsevne, søvnløshed er bl.a. nogle af de adfærdsmæssige symptomer.

Stresssbelastingens tre nivauer:
Niveau 1: Kører i højere gear, årvågen – dette er det positive stress, når den bliver efterfulgt af hvileperioden, så kroppen kommer i balance igen.

Hvis ingen hvile – går kroppen videre til

Niveau 2: Nu er kroppen negativt påvirket af stresset. Influenza-lignende symptomer som træthed i kroppen, hovedpine og for meget mavesyre. Psykisk mere irritabel, bekymret og har svært ved at fastholde overblik og fokus – koncentrationsbesvær.

Hvis ingen hvile – går kroppen videre til

Niveau 3: Grådlabilitet (græder let), vredesudbrud, immumforsvaret i bund. Stresskollaps er ofte efterfulgt af en depression, hvor man kan føle sig handlingslammet. Hukommelsessvigt, hjerteflimmer og blackouts optræder i denne fase. ALT ansvar bør tages fra personen og professionel hjælp er nødsaget.

Når alt dette er sagt, er det vigtigt at slå fast: DU kan selv gøre noget så du kan håndtere DIT stress – og faktisk blive ven med den – forstået således, at så snart du mærker de stresssignaler din krop sender dig, kan du reagere på dette. Dette kan du lære gennem enkle opgaver og viden om stress.


 

Sidst opdateret ( mandag 08. juni 2009 )