Din Alternative Portal

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Who's Online

Den nye kostpyramide PDF Udskriv E-mail
Skrevet af Stine Sandö
onsdag 14. maj 2008

En ny kostpyramide vender op og ned på vores vante forestilling om, hvad der er gode ernæringsråd. Nu skal vi spise godt med fedtstoffer, vel og mærke de sunde og mere kød.

Ris, pasta og kartofler bør vi spise mindre af, fordi det tilsyneladende giver lavt blodsukker og feder.

I mange år har der været fokus på, at vi skal skære ned på fedtet og spise flere kulhydrater og kostfibre.

I praksis betyder det små mængder olie, smør, fede oste, pålæg og kød. I stedet bør man spise store mængder ris, pasta, kartofler, brød og gryn, frugt og grøntsager.

Kostrådene blev udformet i en kostpyramide med tilhørende 7 kostråd, som vi måske bedre kender som ”Brugsens Kostpyramide”. Kostpyramiden er inddelt i tre grupper, hvoraf den nederste og største del indeholder ris, pasta, kartofler og brød (de stivelseholdige kulhydrater) samt mælkeprodukter. Dem skulle man bare spise løs af, for det var sundt.

Den midterste del indeholder grøntsager, bælgfrugter og frugter og det var også sundt at spise. Den øverste og mindste del indeholder kød, fisk og æg, hvilket man ikke burde spise så meget af.

En amerikansk forsker, Walter Willett har udviklet en ny kostpyramide, som populært kaldes ”Den omvendte Kostpyramide”. Pyramiden er omvendt, fordi nogle af basisfødevarerne (de stivelseholdige kulhydrater) fra den gamle kostpyramide er flyttet til toppen i den nye pyramide.

Ifølge Willett, bør vi ikke spise så mange stivelsesrige kulhydrater, men i stedet indtage mere fedt af den sunde slags. Dvs. at vi skal holde igen med kartofler, ris, pasta og det hvide hvedebrød. I stedet bør man øge indtagelsen af mono- og polyumættet fedt fra planteolier (f.eks. oliven, rasp, soja, solsikke) samt avokado og nødder. Yderligere bør der holdes igen med mælkeprodukterne, også de magre.

Baggrunden for de nye kostråd er, at de sunde fedtstoffer kan forebygge blodpropper og hjertekarsygdomme – nogle af vores tids største sundhedsproblemer. Endvidere har de stivelsesrige kulhydrater et højt glykæmisk indeks, dvs. at de øger blodsukker og insulin hurtigt efter et måltid, hvilket giver øget appetit og dermed overvægt på længere sigt.

Der er stadigvæk nogle fællestræk i de gamle og nye råd, nemlig at vi skal spise mange grove kornprodukter masser af frugt og grønt og fisk samt at være fysiske aktive og holde vægten.

Her følger nogle råd man kan bruge, hvis man vælger at spise efter den nye kostpyramide.
De fleste måltider: Grovbrød og grove, fiberrige kornprodukter.
De fleste måltider: Vegetabilske olier: Oliven-, rasp-, majs-, soja-, solsikke-, vindruekerneolie m.fl.
Grøntsager i rigelige mængder.
Frugt og bær 2-3 gange dagligt.
Bælgfrugter (f.eks. bønner og linser) og nødder 1-3 gange dagligt.
Fisk, fjerkræ og æg 0-2 gange dagligt.
Mælkeprodukter 1-2 gange dagligt.
Spis kun lidt rødt kød og smør.
Spis kun lidt hvide ris, hvidt brød, kartofler, pasta og søde sager.
Beskeden indtagelse af alkohol, f.eks. et til to glas vin til maden.
Motion, f.eks. løb eller træning eller en gåtur dagligt.
Dagligt for de fleste: En multivitaminpille.

God appetit.

Willetts undersøgelse viser, at ernæringsforskning hele tiden udvikler sig. Forskningsforums Programkomite for Ernærings- og Levnedsmiddelforskning (FELFO) ser det nødvendigt at fremskaffe mere viden og klarhed på området og har netop bevilliget en halv million kr. til, at der kan dannes et tværvidenskabeligt netværk om den ”Omvendte kostpyramide”. Der vil i den kommende tid blive afholdt en workshop med Willett og blive oprettet en hjemmeside med nyhedsbreve og artikler indenfor området.

< Forrige Næste >