Din Alternative Portal

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Who's Online

Forside arrow Sundhed i Dagligdagen arrow Stress arrow Stress og nytårsfortsætter
Stress og nytårsfortsætter PDF Udskriv E-mail
Skrevet af Kiirsten Pedersen
søndag 25. maj 2008

N ovember måneds indlæg handlede om julen og den stress, der kan opstå i den forbindelse. Så det er en naturlig forlængelse heraf at skrive om nytårsfortsætternes stress.

Der er i mange familier, måske i samfundet som helhed, tradition for at sætte sig et eller flere mål for fremtiden, fra 1. januar. I mine øjne den dårligst tænkelige dato.


Ønsker du at stoppe med at ryge, er en dag med måske tømmermænd, træthed og manglende overskud ikke lige dagen, og forsøget kan være dømt til at mislykkes fra starten. Find hellere en dato lidt senere i januar og forbered dig i tankerne på den nye tilværelse. Giv dig god tid til at finde erstatninger for tobakken, ikke mindst i dine vaner: Hvad gør du i stedet for at ryge.

Ønsker du et vægttab er 1. januar en rigtig dårlig dag at starte det op. Nytårsaften har du sandsynligvis givet din krop både alkohol og sødt at spise, dagen efter vil den hungre efter det samme. Igen som før: Find en dato lidt senere i januar, hold helt op med sukker og søde sager nogle dage før og du er langt bedre forberedt til ændringerne.

Ønsker du at dyrke mere motion, så kommer du igen måske ikke af sted 1. januar af flere grunde, men læg motionen ind i din kalender fra første hverdagsuge, så kommer du lettere i gang.

Det var lidt om alle de gode ønsker, vi kan have for det næste år, men det er vigtigt, at du er helt realistisk omkring dine valg. Ved du inderst inde, at du ikke kan gennemføre et nytårsfortsæt, så lad være. Se på dit motiv: Er det et ønske for dig selv eller noget du gør af hensyn til andres ønsker? Motivet skal være i orden. Forandringer sker først når vi helt ind i vores sjæl er mættet af det eksisterende og der opstår en sult efter noget andet/nyt. Når du er mættet af at være ryger, opstår sulten efter at være ikke-ryger osv.

Der er ofte knyttet et håb til, at lykken ligger begravet i at holde op med at ryge, tabe sig, motionere. Men det gør den ikke. Lykken ligger inde i dig og er uafhængig af ydre omstændigheder. Lykken er knyttet sammen med en følelse af at lykkes, og man kan sagtens have følelsen af at lykkes, selvom man ryger, vejer for meget eller motionerer for lidt.

Med disse betragtninger vil jeg gerne ønske alle læsere en dejlig jul og et lykkeskabende nytår.

Sidst opdateret ( mandag 22. december 2008 )
< Forrige Næste >