Din Alternative Portal

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Who's Online

Forside arrow Forside
Piskesmæld PDF Udskriv E-mail
Skrevet af Ulla Kvintel   
fredag 17. december 2010
hovedpine1.jpgJeg har efterhånden haft mange klienter med piskesmæld, dels ægte (læge-/kiropraktorerkendte) og dels ”uægte” (læge-/kiropraktor-uerkendte). Det har giver mig et meget bredere syn på piskesmæld.

 

Efter min overbevisning giver så godt som alle fald, hvor hovedet rykker hårdt frem og tilbage, en form for piskesmæld. Læger og kiropraktorer vil ikke være enige med mig i det. De er ikke en gang enige indbyrdes om, hvornår der er tale om piskesmæld. Nogle læger anerkender dem ikke.

Jeg mener, at der kan opstå ”piskesmæld” under en fødsel (især i ældre tider), når kvindens veer ikke er stærke nok til at drive barnet ud, eller hvis barnet sidder fast (snævert bækken), så der f. eks. skal anvendes tang eller sugekop til forløsning.
Barnet trækkes ud af kvinden under veerne ved at trække i dets hoved med støtte under nakken, hvis det er muligt. Under trækkene kan man forestille sig, at hvirvelmellemrummene giver sig en lille bitte smule.
Hvis der samtidig sker en lille vridning af hovedet, eller hvis barnet ikke har støtte nok, hvad så?
Jeg har ikke hørt problemet omtalt, så muligheden for en ”piskesmældsreaktion” i den forbindelse er der nok ikke spekuleret/forsket i. Man vil måske også kalde det noget andet end jeg gør.

Nakken er et ekstremt følsomt sted og en smal sårbar overgang mellem krop og hoved.
Det forholdsvist tunge hoved har ikke noget stærkt og stabilt modhold i nakken ved fald eller faldrefleks (siddende svirp).
Kroppen kan være tung og meget lidt fleksibel, og det kan der så være flere årsager til.
Jo smidigere krop og nakke er, des mindre skade ved fald, hvorimod en stiv nakke virkelig kan blive skadet.
Nakken står i øvrigt for vores/sindets fleksibilitet. Smidighed giver styrke i musklerne. Manglende smidighed giver svaghed.
Prøv at knække en frisk smidig gren og en halv eller hel tør gren. Der er stor forskel på resultatet.

Selv minimale skader sætter sig som traumer i musklerne, derfor er nakken særlig udsat.
Når jeg arbejder med nakken – alle 7 nakkehvirvler og øverste del af rygsøjlen, kan jeg fornemme, ud fra spændingerne, om der har været situationer, der kan have skabt en piskesmældsreaktion.
Tit ses en mere eller mindre tydelig fortykkelse af vævet på overgangen mellem ryg og nakke (6.-7. nakkehvirvel).
Jeg kan selvfølgelig ikke sige om, hvorvidt det gælder som standard for alle let fortykkede nakker.
Nogle nakker er genetisk fortykkede (mongolisme m.m.), og andre er det af supertræning (vægtløftere o.lign.). Det er så spørgsmålet om den træningen har givet ”skader”?

Nakkeområdet kommer generelt til at mangle liv og energi, derfor er det vigtigt for mig at øge blodtilførslen og at løsne spændingerne. Spændingerne er tit forbundet med en del hovedpine og tyngde i hovedet.
Når jeg masserer, prøver jeg at finde frem til, om der kan være sket problematiske fald m.m., som stadigvæk kan huskes, især tilbage til barndommen. Det huskes tit under massagen af området. Indtil nu har det holdt stik.
Det er næppe tilfældigheder, når 100 % hos mig har vist det, men en rettesnor for, at der er et vist hold i sagen.
Når området masseres grundigt føler klienten, at der kommer liv og energi til hovedet, at det bliver lettere, og at de kan tænke klarere. De bliver mindre plaget af hovedpine. Jeg har også set, at en tendens til black outs kan have basis her.
Det varier, hvor mange dage/uger massagen holder, men det er helt tydeligt, at regelmæssig massage af området giver en generel forbedring. I perioder, hvor nakken plejes mindre, kan der ske en tilbagegang.
Disse ”piskesmældsnakker” bliver også langt hurtigere stive end andre nakker, de har behov for mere pleje og træning.

Bearbejdning af følelsesreaktionerne omkring ”piskesmælds”-fald har en positiv indflydelse. Det giver også en større forståelse, af områdets behov for pleje og typen af pleje, og dermed også formindskelse af generne.

Nakkemassage mens klienten ligger på maven eller siddende støttet op ad en ”skrå briks” e. lign.:
1. Masser med roterende fingerbevægelser op langs øverste del af rygsøjlen helt op til nakkekanten på kraniet
2. Vær opmærksom på, at der kan være svagheder som skoliose, prolaps, afkalkning af hvirvler e. lign. Spørg til det.
3. Er der problemer, så overlad det til en professionel, og nøjes med punkt 1 og 9.
4. Vær opmærksom på, hvor ømt området er. Det må ikke overbelastes/overmasseres.
5. Skub dine fingre i hver sin retning (i hver sin side) i top og i bund af området, så der sker et lille ”vrid” i vævet.
6. Skub i modsat retning. Punkt 4 og 5 gentages 8-10 gange – til det letter.
7. Tag fat rundt om området/vævet, som var det dej, der skulle trykkes ind mod centrum.
8. Vrid fingrene (ikke for hårdt) i forhold til hinanden. Det er noget, der giver liv.
9. Afslut med blide strøg fra ryg op mod nakken + evt. lidt nulren.

Afspændende og styrkende æteriske olier kan forbedre massagen - bruges til modvirkning af kramper og stivhed
20 ml basisolie (jojobaolie, mandelolie e. lign.) + æteriske olier: 4 dr. cypres, 2 dr. citron, 2 dr. rosmarin, 1 dr. eukalyptus.

Styrkende massageblanding
20 ml basisolie (jojobaolie, mandelolie e. lign.) + æteriske olier: 6 dr. lavendel, 3 dr. rosengeranium, 1 dr. citron.

Lækker antistress massageolie
50 ml sød mandelolie eller jojobaolie + æteriske olier: 5 dr. grapefrugt, 5 dr. lime, 4 dr. bergamot, 1 dr. rose eller jasmin, 3 dr. rosentræ, 5 dr. benzoe siam.

God fornøjelse.

 

 
< Forrige   Næste >

Stjernetegnene