Din Alternative Portal

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Who's Online

Forside arrow Terapiformer arrow Kunstterapi arrow Metode: Non-stop skriveøvelse
Metode: Non-stop skriveøvelse PDF Udskriv E-mail
Skrevet af Anne-Grethe Kousgaard   
torsdag 19. juni 2008


nonstopskrivning1.jpgSkriveøvelsen er god for flere ting. Den er en måde at komme i kontakt med dybere lag og dermed få større indsigt i sig selv.  

Det er også en måde at rense ud i sig selv på, en måde at "tømme" sige på og derved få mere fred i sindet. Når vi får tankerne ud på et stykke papir, er det nemmere at se distanceret på vores situation. Det er også en kreativ måde at skrive på.

Vælg et tidspunkt, hvor du ikke bliver forstyrret, og skriv uafbrudt i 20 minutter, hvad der end falder dig ind og uden at censurere dig selv. Det behøver ikke at handle om noget bestemt og der er ingen krav til sammenhænge. Sæt evt. et æggeur til, så du ikke behøver kikke på klokken.

Hvis du indimellem bliver helt blank og tom for ord, kan du sætte prikker på skrivelinien ……… eller skriveriet ser måske sådan ud: ”Jeg aner ikke, hvad jeg skal skrive, min mave rumler; det her er for tåbeligt og hvad skal det egentlig til for? Hov, der er en flue, der klatrer på væggen og for resten: Det minder mig om dengang da …”

Efter ca. 15 - 18 min. kan det ske, at man får et ”gennembrud” til sit visdomskammer eller kreative dybere lag. Når du har skrevet i 20 min. behøver du ikke gøre mere. Hvis man ønsker lidt overblik i det skrevne, kan man bagefter læse det igennem og understrege det, der var vigtigt.

Det kan anbefales at gøre hver dag i et stykke tid – ja nogen bliver ved med at gøre det hver dag, fordi det gør godt!

© Anne-Grethe Kousgaard, www.ilegforalvor.dk

Sidst opdateret ( søndag 25. januar 2009 )
 
< Forrige   Næste >