Din Alternative Portal

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Who's Online

Gode råd imod stress PDF Udskriv E-mail
Skrevet af Kiirsten Pedersen
tirsdag 20. januar 2009

Allerførst vil jeg gerne anbefale alle, uanset stress eller ej, at tage et godt vitamin/mineralprodukt hver dag. Vores kost giver os i dag ikke tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler.

Undersøgelser fra USA viser, at fra 1963 til 1992 faldt mængden af calcium i frugt og grønt med 29,82%. Jern faldt med 32,00%. Magnesium faldt med 21,08%.

2 ferskner kunne i 1951 give en dagsdosis af A-vitamin, mens du i dag skal have 53 ferskner for at få samme mængde A-vitamin1. Så hvis vi skal spise en kost, der dækker vores behov for vitaminer og mineraler, får vi store problemer med kalorierne. Derfor vil et tilskud være berettiget for de fleste mennesker. Jeg vil anbefale dig at vælge et godt produkt, der så også vil koste mere. Min erfaring som kinesiolog har vist mig, at de billigste vitamin-/

mineralprodukter ganske vist indeholder de anbefalede mængder, men at det kniber gevaldigt med optagelsen i vores krop, fordi disse kosttilskud er uforenelige med vores krop. Vores krop kan ganske enkelt ikke genkende disse vitaminer og mineraler som noget den kan bruge. De bedste vitamin-/mineraltilskud er de, der har flere end en tablet til hver dagsdosis. Med to eller flere tabletter pr. dagsdosis får du også mulighed for at tage tilskuddet både morgen og aften. Hvis du har behov for at tage enkelte vitaminer eller mineraler gøres det efter, at du har taget et komplet dækkende vitamin-/mineraltilskud først. Vil du supplere med enkelte B-vitaminer, tages først en komplet vitamin-/ mineraltablet, dernæst alle B-vitaminerne og så først et enkelt B-vitamin alene. Dette er for at bibeholde den indbyrdes balance mellem vitaminerne og mineralerne.

Fiskeolie er også noget rigtigt mange mennesker har gavn af at supplere med. Undersøgelser viser at fiskeolie kan gavne nattesøvnen, give bedre humør og mindske smerter fra led og muskler, blandt meget andet. Husk at bede om et produkt, der er garanteret fri for tungmetaller og pesticider, så du ikke indtager skadelige stoffer for at gavne kroppen.

Ginseng er et populært kosttilskud ved stress, da det giver mere overskud til at klare daglige krav. Ginseng kan dog specielt hos kvinder forstærke stress i stedet for at gavne.

Guarana, som er bark fra et brasiliansk træ, vil også kunne gavne rigtigt mange, den giver et blidt tilskud at mere energi og overskud.

Rosenrod har samme virkning som guarana. Prøv dig frem med, hvad der virker bedst for dig. Der findes også mange andre produkter end de nævnte. Men fælles for de sidste 3 nævnte er, at har du brug for at tage dem hele tiden, vil jeg anbefale at gøre noget ved det bagvedliggende problem. Alle tre produkter er fine at bruge op til fx en eksamen, i en periode med nedsat nattesøvn eller midlertidigt øget arbejdspres.

Behandlingsmetoder som akupunktur, kinesiologi, zoneterapi m.m. vil meget ofte kunne mindske eller helt fjerne symptomerne fra stress, øge din stresstærskel og øge dit velvære. Din alternative behandler kan også råde dig med hensyn til mere specielle kosttilskud, som fx kinesiske urter, svampe eller antioxidanter. Men har du symptomer fra kroppen pga. stress, vil jeg stærkt anbefale dig et check ved din læge.

Bliver du ramt af angst og hjertebanken, kan de næste to øvelser måske hjælpe dig

1.   Gå hen til åbent vindue eller udenfor. Træk vejret dybt. På hver udånding holder du fast i tanken, at du puster stress og jag ud af kroppen, og på hver indånding, at du trækker livgivende, rensende og beroligende luft ind. Fortsæt ganske langsomt med at trække vejret på denne måde, til du får ro indvendigt igen.

2.   Stå med let spredte ben på gulvet - eller endnu bedre: på bare fødder udenfor. Nu forestiller du dig, at du slår rod. Du lader roden vokse sig stor som kronen på et træ. Lad den vokse sig så stor som netop du har brug for det. Når roden er så stor som du ønsker det, rammer du en pæl igennem på tværs så roden står urokkeligt fast. Bliv i dette billede til roen indfinder sig. Denne øvelse kan nemt kombineres med øvelse 1.

I næste artikel vender jeg tilbage med flere gode råd. Jeg håber dette hjælper dig på vej.

Litteratur:

Steve Nugent: How to survive on a toxic planet.
Denne artikel blev først udgivet d. 25-5-2008.

Sidst opdateret ( torsdag 03. februar 2011 )
< Forrige Næste >